miercuri, 22 septembrie 2010

Analize medicale (2/2)

Dunărea prin Budapesta
În partea a doua a subiectului Analize medicale voi detalia partea ”logistică” legată de transport, cazare, costuri. După cum am spus în prima parte, deși locuim în București, am ales să facem analizele medicale la Budapesta. Pentru cei care locuiesc în partea de vest a țării, alegerea este clară și nu văd nici un motiv pentru care ar veni la București pentru analizele medicale. De ce am ales și noi să facem analizele la Budapesta, cu cât ne-a costat în plus și dacă merită, veți afla în rândurile următoare.


Primul lucru pe care l-am făcut la primirea plicului cu formularele medicale, a fost să citesc pagina inclusă numită ”MEDICAL EXAMINATION INSTRUCTIONS AND PROCEDURES FOR VISA APPLICANTS TO CANADA”. Pe verso la capitolul ”Physicians' Contact List” se menționează la secțiunea
”For Residents of Romania” următoarele 2 opțiuni:
International Organization of Migration
89 Dacia Bd.
Sector 2 Bucharest, Romania
Tel.: 021/212-0259; 021/317-1445
Dr. Adriana Lazaroaia
Medical Centre
1 V.V.Delamaria Str.
Timisoara, Romania
Tel.:0256/227039
Pe 18 august 2010 am sunat la OIM să văd cât costă analizele medicale. Trebuie să sunați între orele 13:00 - 17:00 pentru a asculta robotul cu instrucțiuni și a vă programa. Conform instrucțiunilor prețurile pentru analizele medicale (încă în vigoare la data publicării acestui post) sunt următoarele:
- 190 USD pentru adult;
- 150 USD pentru copii între 11 - 15 ani;
- 125 USD pentru copii între 0 - 11 ani;

Este de menționat faptul că analizele se plătesc cash în USD sau lei la cursul OIM.
În cazul nostrul, costul total al analizelor ar fi 190$ + 190$ + 125$ = 505$ ceea ce ar însemna la cursul BNR 505$ x 3,2876 = 1660,24 lei
Motivul principal care ne-a determinat să analizăm și alternativa efectuării analizelor medicale la Budapesta a fost existența mai multor persoane care au fost nemulțumite de modul în care s-a desfășurat examinarea la București și mai ales de întârzierile apărute ca urmare a solicitărilor de reexaminare (în principal reexaminarea pulmonară). Știam din experiența altor colegi de forum că sunt acceptate analizele medicale efectuate la Budapesta, așa că am căutat pe pagina oficială CIC și am găsit detaliile la Am sunat și am vorbit cu dna. dr. Zimmermann. Costurile analizelor medicale la Budapesta (la data efectuării examenului medical 8 septembrie 2010) sunt următoarele:
- 130 euro pentru adult;
- 60 euro pentru copil (5 ani).
Costul analizelor la Budapesta a fost deci de 130€ + 130€ + 60€ = 320€ ceea ce ar însemna la cursul BNR tot din 18 august 320€ x 4,2356 = 1355.39

Fac o paranteză pentru că nu pot să nu observ faptul că, deși este vorba de același examen medical, costurile sunt mai mari în România decât în Ungaria. O altă aberație din cele multe care și-au făcut loc în România în ultimii 20 de ani. Această aberație este întărită de ultima statistică Eurostat, care arată clar că salariul minim în România este de 142€ iar în Ungaria de 272€, și atunci cum este posibil ca serviciile medicale asemănătoare să coste mai mult la noi? Statistica oficială la Minimum wage statistics published by Eurostat refer to monthly national minimum wages și am închis paranteza.


Drumul
De obicei pentru planificarea unei rute eu folosesc site-ul Map 24. Conform planificării distanța de la București la Budapest este de 800km. În practică, dus-întors am făcut ~1650km, deci foarte aproape de estimare (ne-am abătut din drum în Szeged, la Lidl). În funcție de experiența ca șofer, drumul se poate face într-o singură zi. Noi am plecat de dimineață din București la ora 6 și am ajuns în Budapesta la ora 18 ora locală. Drumul a fost cel ”clasic”: București - Pitești - Râmnicu Vâlcea - Sibiu - Deva - Arad - Szeged - M5 până la Budapesta. Nu există termen de comparație între drumurile de la noi și cele din Ungaria. Dacă pentru cei ~580km pe care trebuie să-i faci din București până la ieșirea din țară am avut nevoie de 10 ore și jumătate, pentru cei 220km prin Ungaria am avut nevoie de mai puțin de 2 ore și jumătate. În plus, într-o localitate din Hunedoara, parcă Tătărăști, bugetul familiei a fost ”ușurat” de 120 lei, pentru că m-a prins un radar în localitate cu 79km/h... Păi nu zicea Băsescu prin 2004 că autostrăzile "nu se justifică din punct de vedere economic"? Avea dreptate, dacă statul face autostrăzi, nu-i mai intră bani de amenzi pentru depășirea de viteză în localități.
Drumul de întoarcere a fost mai dificil. Am plecat din Budapesta pe la 10:30 și am ajuns la București la ora 02:30, deci un drum de 13 ore. Având în vedere că am mers noaptea pe secțiunea Sibiu - Pitești eu am ales să merg în spatele unui tir, astfel încât să nu mă trezesc cu vre-un deștept care ”și-a luat carnetul la Pitești” că se bagă în depășire sau îl fură vre-o curbă.
În ceea ce privește costurile, am consumat cam 81 litri motorină (aproape 5%) la un cost total de ~370 lei. În plus se mai plătește și vigneta în Ungaria, doar dacă mergeți pe autostradă. Eu m-am învățat minte de la un alt drum și nu mai cumpăr vigneta din vamă, merg până în Szeged și cumpăr de la OMV-ul din oraș. Pentru autoturisme vigneta se poate achiziționa pentru 4 zile și costă 1170 ft = ~17,55 lei.
A mai existat o cheltuială, care cred că se poate evita. Este vorba de asigurări de călătorie pentru 3 persoane pentru 4 zile. Spun că se poate evita pentru că am înțeles că dacă ai nu-știu-ce card de la Casa de Asigurari de Sănătate, acela poate fi folosit în caz de nevoie pentru servicii medicale în alte țări UE. Noi am ales asigurările private de călătorie, care ne-au costat 46,4 lei.

Cazarea
Hoteluri în zona clinicii
În ceea ce privește cazarea am avut în vedere hoteluri în zona în care se găsește clinica dnei. dr. Zimmerman (marcată pe hartă cu o săgeată). Am vrut să putem ajunge pe jos într-un timp rezonabil, având în vedere că suntem și cu copilul. Căutare și rezervarea am făcut-o utilizând site-ul Booking.com. Cele mai accesibile ca prețuri și cu disponibilitate în perioada respectivă s-au dovedit a fi Atlas (B pe harta alăturată), Atlantic (A pe hartă), Casa Sol (nu apare pe hartă, ceva mai jos de Atlantic), City Inn  (și mai jos de Casa Sol). Totuși, fiecare hotel are particularitățile lui, trebuie să citiți bine la descriere de pe site-ul Booking. Orientativ, opțiunile erau următoarele (cazare pentru 2 adulți + 1 copil pentru 2 nopți):
  • Atlantic 3* : 100 euro (mic dejun inclus), dar copii sunt cazați gratuit doar până la 3 ani. FAILED!
  • Atlas 3* : 120 euro (mic dejun inclus), copii până la 12 ani cazați gratuit, parcare 12 euro/zi
  • City Inn 3* : 124 euro (mic dejun inclus), un copil până la 6 ani stă gratis când se folosesc doar paturile existente, parcare în apropiere la 9 euro/zi, distanță ~2km.
În final, așa cum probabil ați bănuit, am ales opțiunea care apare pe harta, Locust Tree Apartment. Da, este vorba de un apartament și a fost prima data când am stat într-un apartament în loc de camera de hotel. Alegerea a fost o întâmplare, derulând pagina unui hotel în josul paginii era o secțiune ”alți vizitatori au fost interesați de...”. Mai era un singur apartament iar prețul ... imbatabil: 78 euro/2 nopți, parcare asigurată pentru 10 euro/zi. Alegerea a fost excelentă, un apartament imens, cu 2 dormitoare, 2 băi (inclusiv mașină de spălat), un living uriaș cu tv lcd de 81, internet wired și wireless și bucătărie dotată cu tot ce trebuie. Ideal pentru familii care merg cu copii, având în vedere că poți oricând pregăti ceva de mâncare pentru copii. Distanța până la clinică de 1,2-1,4 km este acceptabilă. 
În concluzie, cazarea ne-a costat 98 euro / 2 nopți.


Concluzie
Părerea mea este că cei care locuiesc în partea de vest a țării nu ar trebui să aibă nici o ezitare în a alege să facă analizele medicale la Budapesta. Pentru noi cei care stăm mai departe de Budapesta, drumul făcut cu mașina personală este principala problemă. Un argument în favoarea efectuării analizelor la Budapesta este faptul că pe forumul de discuții nu am citit să existe cineva care a făcut la Budapesta și să fi fost solicitat pentru analize suplimentare, pe când dintre cei care au făcut la București am mai auzit cazuri. Din câte am înțeles, analizele suplimentare sunt plătite de aplicant. Vă recomand, dacă puteți, să mergeți pentru mai multe zile în Budapesta. Orașul, atât cât am văzut din el, arată superb, arhitectura veche a fost păstrată, iar acolo unde au apărut clădiri noi acestea sunt contrstruite astfel încât să nu șocheze printr-o extravavaganță de prost gust.
Să tragem linie să vedem cât ne-a costat ”aventura” la Budapesta.

  • Taxă analize medicale (320 euro): 1355 lei
  • Motorină + vignetă Ungaria : 388 lei
  • Asigurări medicale : 46 lei
  • Cazare (pentru 2 nopți) : 420 lei 

TOTAL: 2209 lei 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu